Klåfingret kollega

Jeg er en jente på 18 år som jobber i butikk. Alle kollegene mine er menn fra 30 år og oppover, og noen av dem er veldig flørtete og klåfingra. Den mest ivrige av dem er gift og har unger. Ofte hvis jeg treffer på ham ute på lageret, hvor det ikke er overvåkningskameraer, klyper han meg i rumpa, eller tar på puppene mine. Jeg har bare jobbet der i to måneder, og merker at han, og de andre stadig blir mer «frimodige.» I det siste har han begynt å ta på meg åpenlyst i butikken også, men bare på kveldstid når sjefen har gått hjem. Av og til sender han meg småfrekke meldinger etter jobb. Den ene gangen skrev han at vi kunne «ta en kjapp en» før jobb hvis vi møtte opp litt tidligere enn vanlig. Jeg synes egentlig bare det er morsomt, for jeg vet at han ikke mener noe med det, og at han aldri kommer til å gå for langt. Jeg har ingen problemer med å si ifra når jeg ikke vil bli tatt på, men jeg liker når han gjør det. Samtidig får jeg dårlig samvittighet når jeg tenker på kona og ungene hans. Veldig ofte har jeg våte drømmer om ham, og tar meg selv i å fantasere seksuelt om ham. Jeg har bedt Gud om tilgivelse og hjelp til å ikke like det, og jeg prøver å ikke tenke over det når han gjør slike ting på jobb. Jeg vet at jeg må be ham slutte med det, men jeg klarer det ikke, for jeg vil ikke ødelegge det morsomme forholdet vårt, og bli sett på som alvorlig og kjedelig av ham og de andre på jobb. Det er altfor gøy å være den eneste jenta, når fullt av eldre menn flørter med meg. Er ikke det samme å bli flørta med av kjedelige tenåringsgutter på skolen. Hvordan skal jeg klare å slutte å like det?

Hei!

Takk for spørsmålet.

Gjennom det du skriver høres det ut som om du har et ønske om å innrette livet ditt etter Guds vilje. Det tror vi er veldig lurt. Gud har nemlig ikke satt grenser for oss på det seksuelle området med hensikt om å skade oss, men tvert imot fordi han ønsker å beskytte oss. Vi er skapt som seksuelle vesener og mange av de følelsene du kjenner på er derfor helt naturlig. Det høres på mange måter ut som om dine seksuelle drifter fungerer som de skal. Likevel advarer bibelen oss mot å begjære, eller ”ha lyst på” andre enn den man er gift med. Jesus sier at man rett og slett kan bryte budet om å ”ikke bryte ekteskapet” gjennom tankelivet, uten at man egentlig har hatt sex i fysisk forstand (Matt. 5, 28).

Som mennesker har vi alle behov for bekreftelse. Det er derfor ikke rart at du liker og synes at det er spennende når menn gir deg signaler om at du er attraktiv. Å være bevisst på dette er viktig. For selv om det gjør godt med denne oppmerksomheten, bør du likevel tenke gjennom hva som kan ligge i disse signalene, og hvordan liv du egentlig ønsker å leve. Du skriver om en av kollegaene dine på jobben at du ”vet han ikke mener noe med” meldingene han skriver til deg, og at du synes det er gøy. Vi vil likevel advare deg, og anbefale deg å tenke gjennom: 1) Hvordan er du sikker på dette? 2) Hvordan blir du påvirket av dette?

Bibelen sier: ”Når syndere lokker deg, da samtykk ikke!” Ordspråkene 1, 10.

Det er ikke normalt for noen å skulle ta på rumpa eller puppene til andre slik du beskriver. Derfor bør varsellampene blinke spesielt dersom en som er gift gjør slikt som du forteller om. Tenk gjennom hvor attraktivt du synes dette er. Hva forteller dette om kjærlighet og trofasthet?

Vi lever i et samfunn med mye fristelser fra mange kanter på det seksuelle området. Det er derfor vanskelig for den som ønsker å leve rent. Vi tror likevel ikke at veien å gå er å gi opp denne kampen. Tvert imot vil vi oppmuntre til å kjempe imot det som frister deg til å gå for langt. Mange er de som har angret fordi de har tøyd grensene for langt. Få, om noen, er de som har angret fordi de har vært tydelige på sine grenser utenfor ekteskapet. Vi vil derfor anbefale at du sier tydelig ifra til dine kollegaer hva som er dine grenser, dersom du opplever at de tråkker over disse grensene. Dersom de ikke vil respektere dette, bør du kanskje tenke gjennom om du skal finne deg en annen arbeidsplass.

Vi trenger som du også er inne på Guds tilgivelse. Så bra at du søker dette! Det kan være godt å ta med seg i kampen mot synden som henger så fast ved oss at ”dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet.” 1. Joh. 1, 9

Til slutt vil vi anbefale å ta kontakt med en voksen som du stoler på og snakke om det du opplever på jobben din. Det er ikke godt å bære på slike ting alene, og ofte kan det være lettere å sortere tankene når man snakker med noen. Lykke til!

Dersom du opplever at du ikke fikk skikkelig svar på det du lurte på, må du gjerne skrive til GuttogJente.no igjen, så svarer vi så fort vi kan!

Her er for øvrig artikler og svar rundt lignende tema:

Kristen og seksuell.
Ubehagelig oppførsel
Kampen om renhet
Forelsket i den rette

Med vennlig hilsen GuttogJente.no