Onanering

Hei. jeg er en kristen jente på 14. jeg onanerer en del, selv om jeg vet Gud ikke liker det, å jeg prøver å slutte. Men det er en annen ting å... vi bor i blokk. noen ganger når jeg er alene hjemme, hender det jeg kler av meg og står litt i vinduet å sånn, å av å til sniker jeg meg litt ute i trappene, uten klær. Jeg vet det er galt å at Gud ikke liker det, pliz hvordan skal jeg slutte...??

Hei kjære jente 14 år.

Seksuelle tanker og fantasier, lyst og begjær er en naturlig del av det å vokse opp. I tillegg til vår egen kropp og våre naturlige følelser, så blir vi også påvirket gjennom det vi ser i film, serier og sosiale medier. Når vi ser seksuelle handlinger, påvirker det våre egne følelser slik at det gir oss enda flere tanker og fantasier, og aktiverer både følelser, tanke og kropp mot seksuelle handlinger. Dersom vi ikke ønsker å være fokusert på nakenhet og sex, er det derfor lurt å regulere både det en leser, ser og tenker på, slik at en kan redusere sine egne behov for slike handlinger. Det kan gjelde både trangen til å vise seg naken for andre og det å tilfredsstille seg selv seksuelt.

Onani er ikke et tema i Bibelen. Bibelen forteller om seksuallivets hensikt og rammene Gud har satt det inn i. Onani har mange former, fra den uskyldige utforskingen av egen kropp til aktiv selvtilfredsstillelse. Onani trenger ikke å være problematisk i seg selv, men er likevel ikke noe vi oppfordrer aktivt til. Denne nettsiden ønsker å motivere ungdom til å vente med sex til ekteskapet og onani kan være med på å aktivere både tankene og kroppen på en måte som kan gi økt fokus på sex, seksuelle fantasier og ønsket om å bli seksuelt tilfredsstilt.

Les: Ønsker å slutte å onanere

Det å kle seg naken og løpe rundt omkring, kan jo virke ganske spennende og uskyldig, men det er likevel ikke helt uproblematisk. Du sier ikke noe om hvorfor du gjør dette, hvilke tanker, drømmer og fantasier som ligger bak, eller om du bare synes at det er litt spennende. Vær obs på at du med den adferden kan tiltrekke deg uønsket oppmerksomhet. Dersom noen ser deg, kan de tenke at du tilbyr dem kroppen din, og de kan komme til å presse deg til noe du ikke ønsker. Noen kan også ta bilde av deg uten at du ser det, og dersom det blir sendt til noen eller lagt ut i sosiale medier, kan det få ganske dumme konsekvenser for deg.

Dersom det er slik at du ikke greier å slutte med dette, bør du oppsøke en voksen du stoler på og snakke litt om hva det er som driver deg og hvordan du kan slutte med dette. Helsesykepleier på skolen din kan være en slik samtalepartner.

Vi har flere artikler om onani og har svart på mange spørsmål om det tidligere, så vi anbefaler deg også å lese dem:

Er onani synd / Føler skam av onani og seksuelle fantasier / Onanerer svært ofte / Bør jeg stoppe med onani / En historie om onani og seksuelle følelser

Vennlig hilsen Guttogjente.no