Samboerskap og bibelen

Hei! Jeg har et spørsmål, er det noe verre (ifølge bibelen/Gud/Jesus) å være samboer enn å ha sex? Jeg har nemlig en kristen kjæreste som overhodet ikke har noe problem med å ha sex (vi hadde sex andre gangen vi hooket opp på fest, og ja, det var definitivt alkohol inne i bildet), men som plutselig nå er totalt i mot å flytte sammen før man er gift, fordi "det er tryggere rammer" når man er gift. Hadde vært strålende om noen her inne kunne svart på dette, fordi så vidt jeg kan forstå kvalifiserer både sex før ekteskapet og samboerskap til "hor" eller synd i bibelen, og dermed er vi vel ille ute uansett?
På forhånd takk!

Hei og takk for spørsmålet!

Du har helt rett i at Bibelen kaller sex utenfor ekteskapet for synd. Dette gjelder uansett om man bor sammen eller ikke. Nettopp fordi Bibelen bare anerkjenner ekteskapet som en gyldig ramme for samlivet mellom mann og kvinne, er også samboerskap feil fra et bibelsk ståsted. Bibelstedene som bruker ordet ”hor” handler om alle seksuelle relasjoner utenfor ekteskapet, se også svar på tidligere spørsmål om dette: Samboerskap

Også mange mennesker som ikke er kristne ønsker å gifte seg fordi dette gir en trygg ramme rundt samlivet, ikke minst med tanke på eventuelle barn som måtte komme. Du skriver at din kristne kjæreste ikke har noen problemer med å ha sex men ikke vil bli samboer. Har dere egentlig snakket skikkelig sammen om hva kjæresten din tenker om dette? Vi vil anbefale dere å snakke grundig sammen om hvilke verdier dere har på dette området.

Det er ikke godt for kjæresten din å trosse sin samvittighet. Hvis du vil forstå litt mer om hvorfor Bibelen kaller sex utenfor ekteskapet for synd, kan du for eksempel lese denne artikkelen: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?

Et samboerskap kan aldri være det samme som et ekteskap, Gud opprettet ekteskapet som en helt spesiell ordning for å beskytte oss og velsigne oss. For å forstå mer om hva Bibelen sier om dette kan du lese denne artikkelen: Pakten som viser hvem Gud er