Tatt dårlige valg, trenger veldig hjelp!

Hei. Jeg er ei jente på 18 år som dessverre har tatt noen dårlige valg. Jeg valgte å ha sex med en gutt, og vi har hatt det flere ganger. Jeg bruker p-piller så har derfor ikke brukt kondom, noe jeg vet er dumt. Nå klarer jeg ikke slutte å bekymre meg for om jeg er gravid. Jeg er kjempe redd siden hele familien min er kristen, jeg også, og har veldig strenge foreldre på dette området. Gutten jeg har hatt sex med er ikke kjæresten min, og foreldrene mine vet bare så vidt hvem han er. Er det grunn for bekymring ettersom jeg har brukt p-piller riktig i flere måneder? Vi har også som regel avbrutt samleie rett før han kommer. Og hvis jeg er gravid, hvordan i all verden skal jeg fortelle dette til mamma og pappa? De kommer til å bli kjempe sinte, og tør ikke tenke på hva som vil skje. De tror omtrent ikke at jeg har kyssa noen, så dette blir et fullstendig sjokk og jeg ønsker ikke skuffe dem. Trenger veldig hjelp. Takk, mvh jente 18

Hei kjære jente 18 år.

Situasjonen du har kommet i er ikke god for deg, og du trenger å rydde litt i tankene og livet ditt slik at du slipper å havne i en slik vond situasjon igjen. For å ha en god psykisk helse er det viktig å leve fra innsiden ut, altså være tro mot sine holdninger og verdier og stå for det. Det er viktig at du finner ut hva du selv vil stå for og hvordan du vil leve livet ditt. Det virker som at foreldrene dine kanskje har andre verdier og holdninger enn du, men siden du er 18 år må du jo selv velge hvordan du vil leve. Det vil nok skuffe foreldrene dine at du velger annerledes enn de hadde ønsket for deg, men det er ikke godt for noen av dere at du fremstår som en annen enn den du er.

Samtidig sier du om deg selv at du har tatt noen dårlige valg, så da er du på en måte ikke helt enig selv i det du gjør heller. Dersom du lever på tvers av dine egne verdier, vil det slite deg ut psykisk. Siden du flere ganger har hatt sex med denne gutten som du ikke er i et forhold til, virker som om du lar øyeblikkets fristelse og fornøyelse bety mer enn bekymringene og konsekvensene du får etterpå.

Les: Tilgir Gud meg for dumme valg?

For å rydde litt i tankene, kan vi begynne med bekymringen for graviditet. Når du går fast på p-pillen, er det lite sannsynlig at du er gravid. Dersom du likevel bekymrer deg for det, er det lurt at du oppsøker helsesøster eller kjøper en graviditetstest på apoteket slik at du får ryddet den bekymringen av veien.

Det er likevel lurt av deg å tenke grundig gjennom hva du skulle gjort om du nå virkelig var blitt gravid. Det å ta inn over seg den risikoen kan hjelpe deg til å ta lure valg neste gang. Ingen prevensjon er 100% sikker, så det er alltid en viss risiko når en velger å ha uforpliktende sex. Avbrutt samleie har dårlig preventiv effekt fordi det kan lekke sædceller gjennom hele samleiet.

Dersom du nå hadde vært gravid, ville du hatt bruk for foreldrene dine. Så selv om du er redd for deres reaksjon, er det uansett best å stå i det og ta det som det kommer. Etter at sjokket og den første reaksjonen har lagt seg, må man sette seg ned sammen og tenke på og planlegge fremtiden. Det kan hjelpe å ha med seg en annen i en slik første samtale, for det vil dempe litt på den spontane reaksjon.

Det at du har begynt på p-piller, betyr det at du planlegger og ønsker å kunne være seksuelt aktiv? Vær i alle fall klar over at det kan gi et slikt signal til gutten, og som da kanskje heller ikke tar det så nøye med kondom. Kondom er likevel nødvendig pga faren for å bli smittet av kjønnssykdommer. For det er den andre risikoen du tar. Siden du har hatt uforpliktende og ubeskyttet sex flere ganger, bør du få undersøkt deg. Flere av kjønnssykdommene gir ingen symptomer, men kan likevel gi deg varige plager.

Les: Sex utenom ekteskapet

Du sier at hele familien din er kristen, og at du selv også er det, så det er vel derfor foreldrene dine forventer at du lever i samsvar med det. Uansett er det lurt for din egen del å tenke nøye gjennom hvilken måte du ønsker å leve på, hvilke verdier du ønsker å leve etter og hvem og hvor mange du ønsker å ha seksuell kontakt med. Les litt på nettsiden vår, både artikler og spørsmål og svar for å finne motivasjon og gjøre deg refleksjoner som kan hjelpe deg til å bestemme grenser og ta kloke valg som du kan stå inne for, være stolt av og leve med.

Konsekvensene av uforpliktende sex er ikke annerledes for kristne enn ikke kristne. Sex er en personlig og intim forening mellom to personer, og en går ikke upåvirket videre etterpå. Konsekvensene er ikke bare fysiske, men i like stor grad av psykisk, følelsesmessig og åndelig karakter. Det kan du lese om i dette svaret:

Les: Konsekvenser av å ikke vente med sex

Du er alltid velkommen til å spørre igjen dersom vi ikke traff helt på det du lurte på eller trengte hjelp til. Det vil likevel være best for deg å ha en voksen som du stoler på å snakke med om disse tingene, det kan være noen i familien, foreldre til venner, en menighetsleder eller andre voksne du har tillit til.

Lykke til med livet ditt og valgene dine.

Vi anbefaler deg også å lese disse artiklene og svarene:
Hvorfor bør man ikke ha sex før man er gift?
Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex?
Sett dine egne grenser