Hatt sex, men er ikke gift

Hei. Jeg er ei jente på 17 år. Jeg har hatt sex, men jeg er ikke gift enda. Jeg håper å gifte meg med en kristen mann en gang i fremtiden fordi jeg er kristen selv. Men etter å ha lest det dere skriver om å spare seg til man er gift så føler jeg meg som en dårlig person. Jeg har ikke blitt emosjonelt kald da..og jeg har kun hatt gode intime opplevelser til nå..uten at jeg har blitt veldig såret heller. Jeg føler at jeg kjenner megselv bedre nå som jeg er i kontakt med min naturlige lyst på intimitet med personer jeg er glad i.
Jeg er forvirret av det som føles naturlig og gøy..og hva dere skriver her inne.
Hva skal jeg gjøre?

Hei kjære deg og takk for et viktig spørsmål.

Man er ikke en dårlig person selv om man innimellom tar noen ukloke eller dårlige valg av en eller annen art. Din verdi avhenger heller ikke av hva du gjør, men av at du er skapt av Gud og til Gud. Vi i GuttogJente.no tror at Guds ønske og plan var at alt seksuelt samliv skulle høre til innenfor rammen av ekteskapet mellom en mann og en kvinne og at all seksuell kontakt utenom det er i strid med Guds vilje. Vi tror også at Guds nåde renser fra all synd og gjennoppretter fullkomment vårt forhold til Gud.

 Les: Guds nåde er større enn alt

 Vi mennesker forstår ikke alltid rekkevidden av valgene våre og konsekvensene kommer ikke alltid til syne med det samme. Og selv om følelsene er gode og man liker de valgene man tar, er det ikke alltid rett. Følelser og lyster styrer ikke hva som er rett og galt. Vi i GuttogJente.no tror på det Bibelen sier om at når to personer har seksuell kontakt så er ikke det bare en fysisk handling, men det er den mest intime fellesskapet mellom to personer som involverer både ånd, sjel og kropp. Bibelen sier at de to da blir til ett legeme (i ånden). Selv man ikke føler det, tror vi at det skjer. Selv om kroppene skilles og man går hver til sitt, er det blitt skapt varige bånd mellom de to som hatt sex med hverandre.

Les: Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex

Det du føler i kroppen din er helt naturlige lyster og behov. Etter puberteten lever kjønnsdriftene i oss alle og skaper helt naturlig og sponant begjær og lyster. Vi kan heldigvis styre disse lystene med viljen vår. Dersom vi vil, kan vi følge lystene og dersom vi ikke vil, kan vi la være. Slik er det jo med alle andre fristelser og lyster som vi har også. Det er ikke godt for oss å følge alle lystene våre. Heller ikke alle seksuelle lyster.

Les: Hvorfor bør man ikke har sex før man er gift.

Du står, som alle andre, fremfor valget om hvordan du skal forvalte seksualiteten din. Du kan velge å fortsette å leve den ut, nyte øyeblikkene og opplevelsene fordi du synes det er naturlig og gøy og føles godt og riktig. Eller du kan som kristen stole på at Gud vet hva som er best for deg. Gud har ikke rett når vi er enig med ham og feil når vi er uenig. Men det kan være vanskelig å motivere seg for å leve etter det man ikke forstår viktigheten av. Vi vil derfor anbefale deg å lese mer på nettsiden slik at du kan finne motivasjon og forståelse for at valget du står overfor er viktig for både deg og din kommende mann.

Les også: Å gifte seg med en som har hatt sex / 10 gode grunner for å vente med sex

Lykke til!