Hatt sex - vil noen gifte seg med meg da?

Kan jeg bli tilgitt?

Jeg er en gutt på 17 år. Jeg har levd et liv i synd, og har dessverre mistet jomfrudommen min, og hatt meg med til sammen 4 jenter. Jeg skal ikke si at det ikke er min feil, men jeg vokste opp i et miljø der det var veldig vanlig og ¨kult¨ å ha sex. Jeg vet at det jeg gjorde var feil, og jeg angrer veldig sterkt på det jeg gjorde. Jeg møter ofte på fristelser nå også, og jeg synes det er vanskelig å holde meg unna. Jeg vet at det er feil, og vil ikke gjøre noe med fristelsene.

Det at jeg ikke er jomfru får meg til å tvile på om det er noen jenter som har lyst til å gifte seg med meg når jeg blir eldre. Jeg har lyst til å stifte en familie sånn som mine foreldre. Få barn og la dem vokse opp i ett kristent miljø, og la dem være barn av Gud. Men på grunn av min bakgrunn er jeg redd dette bare vil forbli en drøm istedenfor realitet.

Jeg føler livet har mistet litt av sin verdi når jeg har klart å rote det vekk i så ung alder. Når jeg nå ser for meg livet mitt fremover, er det alene. Uten alle de flotte tingene jeg drømmer om å få en gang. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller tenke.

Takk for svar på forhånd.

Hei gutt 17 år!

Takk for et aktuelt spørsmål, og JA, du kan bli tilgitt!

Det er flott at du har en drøm om å gifte deg og stifte familie, og la barna dine vokse opp som kristne. Dette er en drøm som vi vil oppmuntre deg til å holde høyt i livet ditt!

Så vil vi minne deg på at Guds nåde er grenseløs og helt fullkommen. Du kan ALDRI falle så dypt at han ikke kan tilgi deg og gjenopprette deg. Når du ber Han om tilgivelse og omvender deg fra synd, så renser han deg fullstendig. (Les artikkelen “Guds nåde er større en alt”) Du skriver at du føler at livet ditt har mistet sin verdi, og at du har rotet vekk livet ditt, men vi vil minne deg på at dette er LØGNTANKER. Det er aldri for sent å bli den mannen du drømmer om å bli, og ta valg som vil lede deg mot de drømmene du bærer.

Når man har hatt sex med noen, sier Bibelen at man er blitt en kropp med den og de personene (1 Kor 6,16). Denne enheten gjør at det blir vanskelig å slutte med å ha sex fordi en vil lengte og søke etter denne enheten igjen. Dersom du nå ønsker å slutte å ligge med jenter, trenger du derfor først og fremst å få brutt de båndet som sexen har knyttet deg sammen med andre med. Dvs at i tillegg til å be Gud om tilgivelse må du be Gud bryte båndene som har oppstått mellom deg og de du har hatt sex med.

Les også: Hva sier bibelen om de som har hatt sex før ekteskapet

Noen ganger kan det også være vanskelig å tilgi seg selv, men for at du skal kunne komme deg ut av skam og skyldfølelse, vil vi oppmuntre deg til å velge å tilgi deg selv for de gangene du har gitt etter for fristelsene. Du kan gjøre det veldig konkret og feks si noe sånt som: “(navnet ditt), jeg tilgir deg i Jesu navn for å ha hatt sex med (navnet til personen)” foran speilet. Det kan kanskje føles litt rart, men det kan være en god måte å gi slipp på den skammen du bærer på. Og når løgntankene kommer, så minn deg selv på at Gud tilgir fullkomment og har fremtid og håp for deg (Jeremia 29:11)

Les også: Hvordan slutte å ha sex med kjæresten

Det er likevel viktig å være oppmerksom på at selv om du er tilgitt, så gir synden konsekvenser for livet. Tanker, minner og følelser vil fremdeles sitte i tanken og kroppen din, og du vil lengte mer etter sex enn de som ikke har hatt sex. Dersom du ikke er på vakt, kan du fort havne i situasjoner som frister deg over evne. Selv om du blir tilgitt med en gang du ber om det, vil det ta tid å bygge opp karakteren din på nytt. Du må nå aktivt jobbe for å sette en helt ny standard for måten du forholder deg til jenter på. For å få følelsene ut av kroppen og bygge opp selvkontroll og karakterstyrke, bør du gi deg selv en karantene tid i forhold til kjærester og bare forholde deg til jenter som om de var «søstrene» dine.

Du kan ikke gjøre noe med fortiden din, men fokuser på den mannen du ønsker å være fra nå av og videre, så vil du tiltrekke deg jenter som ser hvem du er på vei til å bli! Likevel vil du kanskje oppleve at det kan være sårende for henne som velger deg, at du ikke har ventet, og det kan ta tid for henne å tilgi deg og hengi seg til deg. Det er viktig at du har dette i tanken og er klar over at slike reaksjoner er naturlige.

Les også: Å gifte seg med en som har hatt sex

Hold deg nær til Gud og fokuser på den familien du har lyst til å skape, og ta til deg sannhet om hvem du er i Jesus i dag. "Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt."  2. Kor 5,17

For å få motivasjon til å stå fast ved de nye valgene, er det lurt å lese og høre undervisning som kan gi deg forståelse for hvorfor dette er viktig.

Les våre artikler og svar: Slutte med sex / Hva skjer i det usynlige når to mennesker har sex og hør undervisning: Hvorfor skapte Gud sex.

Vi vet at Guds nåde kan gjøre store ting i livet ditt.

Lykke til!

Med vennlig hilsen Gutt og jente