Sex før ekteskapet?

Hva sier Bibelen om sex før ekteskapet?

Hei og takk for ditt spørsmål!

Bibelen godkjenner kun én form for samliv der en seksuelt kan utfolde seg, og det er ekteskapet mellom én mann og én kvinne. 1 Mos 1,27 og 2,24
I Bibelen snakkes det mye om seksualmoral, og verken i Det Gamle Testamentet eller Det Nye Testamentet godtaes seksuell omgang utenom ekteskapet. Hor er ordet som blir brukt på seksuell omgang med noen andre enn ektefellen, og det finner du ofte omtalt.

Noen tekster du kan lese:

"Hold dere langt borte fra hor! All synd som et menneske gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp. Vet dere ikke at kroppen deres er et tempel for Den hellige ånd som bor i dere, og som er fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv. Dere er kjøpt, og prisen betalt. Bruk da kroppen til Guds ære!" 1. Korinter 6:18-20

"La ekteskapet holdes i ære av alle, og la ektesengen bevares ren. For Gud vil dømme dem som driver hor eller bryter ekteskapet." Hebreerne 13:4

"Men for å unngå hor skal hver mann ha sin kone og hver kvinne sin ektemann...Men dersom de ikke kan være avholdende, må de gifte seg. For det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær." 1. Korinter 7:2,9

"For dette er Guds vilje: at dere skal være hellige, så dere holder dere borte fra hor. Hver av dere skal vite å vinne seg sin egen kone i hellighet og ære, ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud."  1. Tessaloniker 4:3-5

Det er viktig at du forstår at Gud har en god hensikt med denne rammen, at det er til det beste for oss. Du kan lese mer om dette i artiklene våre.

Gud sier ja til sex
Gud digger sex
Pakten som viser hvem Gud er
Guds nåde er større en alt