Hvem skal en fortelle at en er forelsket?

Hei.
Jeg er en gutt 14 år.
Når skal en fortelle noen at en er forelsket?
Hvem skal en først fortelle det til, foreldre/kamerater/den en er forelsket i/fadder?
Når kan en inngå kjæresteforhold?

Dette plager meg: Jeg vil ha kontakt med ei jente, men er for sjenert. Hjelp!!! Hva skal jeg gjøre???

Kjære gutt 14 år.

Ungdomstiden er full av følelser, hormoner og forelskelser. Det er flott å være ung og forelsket, men det kan også være utfordrende og frustrerende. Når hormonene bruser i kroppen, lengter en etter å ha en kjæreste. Men nå er det slik at følelsene kommer helt spontant og uten logisk forklaring, og noen ganger kan de forsvinne like fort. Og derfor er det lurt å tenke seg om hvordan en skal forholde seg til disse følelsene.

Du spør om når du skal fortelle noen at du er forelsket, og det er ikke lett å si. Det kommer jo rett og slett an på hvem du har lyst skal vite det, og det kommer også an på hva du vil oppnå med å fortelle det. Trenger du bare noen å dele følelsene med, eller trenger du å noen å snakke med og finne ut hva du skal gjøre. Mange snakker med kameratene sine om forelskelsene sine, andre holder det for seg selv. Når en forteller om det, kan det fort ryktes til flere, så den risikoen må du vurdere. Dersom du trenger noen å snakke med, men ikke tar risikoen å fortelle det til venner, kan foreldre være et godt alternativ. Dersom du vil si det til den du er forelsket i, må det vel være fordi du vil høre om dere skal være kjærester, ellers har det vel ingen hensikt?

Les: Hvordan får jeg kjæreste?

Når kan en inngå kjæresteforhold?

Du bør ikke inngå kjæresteforhold før du vet at dette er en jente du kan tenke deg et varig forhold med. Og siden følelser er ustabile og fort kan forandre seg og går over, er det ikke lurt å bli kjærester med en gang, bare på grunnlag av følelsene. Når følelsene forandrer seg, ender det med brudd, så dersom en skal være kjærester med alle man er forelsket i, kan det bli mange og kanskje vonde brudd. Dersom dere tar dere tid til å bli kjent og være venner først, vil dere finne ut om dere liker hverandre som personer og om dere passer sammen som par.  Dersom dere ikke kan være venner, har dere heller ikke noe grunnlag for å være kjærester.

Les: Hvordan få seg gode jentevenner?

Når en skal prøve å få kontakt og bli kjent med noen, er det lurt å ta mot til seg og hoppe i det. Det er ikke lett når en er sjenert, men dersom du ikke tar noe initiativ blir du i alle fall ikke kjent. Begynn med å si Hei og smil. Alle synes det er kjekt å bli lagt merke til og møte hyggelige, positive mennesker. Ta mot til deg og snakk med henne, spør om hobbyer, interesser og aktiviteter. På den måten har dere noen å snakke om og du kan også finne ut om dere har noe felles.

Dersom du kjenner noen av vennene hennes, kan du prøve å komme deg inn i omgangskretsen hennes gjennom dem, og du og kameratene dine kan invitere henne og venninnene med når vennegjengen skal samles. Dersom du ikke har noen naturlige møtepunkt med henne, kan du prøve å opprette kontakt via nettet. Det er ikke alltid man greier å oppnå kontakt med den man er forelsket i, enten fordi man ikke har naturlige møtepunkter, fordi man ikke tørr å ta kontakt, eller fordi den andre ikke er interessert.

Les: Hvordan bygge opp selvbildet

Ha tro på deg selv, og vær ekte og naturlig. Dersom du skal ha et vennskap og et forhold til noen, må de like deg akkurat slik du er.

Vi har skrevet mer om akkurat det du spør om her, så ta deg gjerne tid til å lese: Hvordan få venner/ Vanskelig å bli kjent med folk/ Vanskelig å finne på noe å si/ Tørr ikke snakke med gutt, hva skal jeg gjøre/ For unge til å være kjærester/ Bli kjærester?/ Hva skal jeg gjøre når jeg er forelsket